Welcome

"Selamat Datang & Terima Kasih mengunjungi Blog Ibu aatif". Berkongsi tentang penyusuan susu ibu, kesihatan, kecantikan dengan supplement semulajadi
SHAKLEE.Semoga memberi banyak manfaat kepada semua.

Shaklee Independent Distributor di Bukit Beruang, Ayer Keroh,Durian Tunggal & Melaka, penghantaran pos seluruh Malaysia
// Musliha Yusoff // Id 866752 // 0136334183//musliha_aatif_shaiful@yahoo.com//


23/02/2013

Kecantikkan rambut

Petua Penjagaan Rambut
☆★☆★☆★☆★☆

Pernah kah kita membelek belek rambut kita dengan teliti? Ada yang kerinting, pecah, bercabang, berkelemumur dan kering.walaupun kita sebagai wanita muslim wajib bertudung tapi bukan beerti dengan bertudung rambut diabaikan ye.hari ini saya nak sharing 6 petua atau rawatan yang boleh dilakukan seminggu sekali untuk elakkan masalah rambut bercabang, berkelemumur & kering.

1.santan luruskan rambut : parut sebiji kelapa tua, ambil santan perahan pertama menggunakan 1 gelas air suam.camurkan santan dengan perahan limau nipis kemudian simpan dalam peti sejuk.gunakan santan ini sebagai krim rambut.sapukan pada rambut dengan cermat kemudian cuci sehingga bersih.cuba selama seminggu dan lihat hasilnya.

2.Dadih lembutkan rambut: masukkan 2 sudu besar susu tepung dalam cawan.bancuh dengan air suam kira kira 60 darjah celcius.perahkan air limau nipis, kacau dan simpan dalam peti sejuk selama 6 jam.apabila pekat boleh dilumur pada rambut.biarkan selama 1jam dan bilas.rambut akan semakin lembut dan mudah dilurus.

3.Daun bunga raya elak rambut gugur ~ ambil beberapa helai daun bunga raya & lidah buaya.basuh sehingga bersih dan kisar.kemudian perap ramuan di atas kepala selama sejam.lakukan 2 kali seminggu dan rambut akn lebat, hitam dan berkilat secara semula jadi.

4.Elak mengikat rambut: rendam kacang hijau semalaman.tapis dan guna airnya untuk disapu atas kulit kepala sambil dipicit perlahan lahan. Amalkan selalu hingga rambut baru kelihatan tumbuh.di samping itu usah mengikat rambut dengan getah bagi mengelak rambut gugur.

5. Rambut bersinar dengan telur.asingkan putih dan kuning telur, kemudian ambil kuning telur dan sapu pada rambut biarkan 15 hingga 25 minit.seterusnya bilas rambut menggunakan air bersih.amalkan sekurang kurangnya 2 minggu sekali.rambut anda akan lebih bersinar.

6.Limau nipis atasi rambut kering~ untuk mengatasi masalah rambut kering, berbiji, bercabang atau rosak, lumurkan limau nipis pada rambut kemudian biarkan selama 25 hingga 35 minit dan bilas menggunakan air bersih.

~selamat mencuba~

With ♥ ,
Ibu_aatif

No comments:

Post a Comment